Ako sa starať o svoj zrak v zime?

Zrak je naším najcennejším zmyslom, o naše oči by sme sa mali preto starať počas celého roka. Na čo sa zamerať v nadchádzajúcom zimnom období, aby sme oči príliš nenamáhali?

Pripravili sme si pre vás tieto užitočné 3S:

  1. Syndróm suchého oka
  2. Správna strava
  3. Slnečná ochrana

 

Syndróm suchého oka

S pocitom suchého a podráždeného oka sa raz za čas môže stretnúť každý z nás. Často na to stačí dlhšia práca pred monitorom, dlhodobé nosenie kontaktných šošoviek či prepuknutie alergie, kvôli čomu je následne slzný film oka porušený 

Tým dochádza k nedostatočnému zvlhčeniu rohovky a spojivky a nežiadúci problém je na svete. Ľahšie formy tohto ochorenia sa liečia pomerne jednoducho – pomocou kvapiek, tzv. umelých sĺz, ktoré opätovne zvlhčujú oko a tým ho chránia.

Ak sú ale príznaky spojené aj so začervenaním, nadmerným slzením či dokonca zápalom oka, je potrebné urýchlene navštíviť očného lekára. Týmto nepríjemnostiam sa dá ale predísť, a to pomocou dodržiavania niekoľkých jednoduchých pravidiel:     

  • doma aj v práci si ustrážiť, aby sme boli v dostatočne vlhkom prostredí,
  • vyhýbať sa horúcim, prašným a zafajčeným miestnostiam,
  • od monitoru počítača si držať vzdialenosť medzi 50 až 80 cm,
  • nezabúdať žmurkať,
  • piť dostatok tekutín,
  • poradiť sa s lekárom o vhodnosti kontaktných šošoviek,
  • nosiť ochranné slnečné okuliare 

 

Správna strava

Sme to, čo jeme. Táto známa veta len odráža pravdu – všetko to, čo zjeme, má vplyv na naše zdravie a kondíciu a nesmieme zabúdať taktiež na zdravotný stav očí. Už od detstva nám bolo vštepované, že na oči je najlepšia mrkva bohatá na betakarotén.

Ak si doprajeme jednu mrkvu denne, vyhneme sa „šeroslepote“ a obmedzíme aj problémy spojené so syndrómom suchého oka. Mrkvu odporúčame konzumovať spoločne so strukovinami, zemiakmi, listovou zeleninou a rastlinným olejom. Je to z toho dôvodu, že betakarotén k svojej premene na vitamín A potrebuje aj vitamín C, zinok a tuky. Takto z mrkvy získame skutočne to, čo pre svoje oči (a nielen ich) potrebujeme.

Ohromné množstvo vitamínu A obsahuje aj červená paprika, no na oči je výborná aj paprika žltá.

Zabúdať by sme nemali ani na známy špenát, ktorý je v prevencii degenerácie sietnice zapríčinenej vekom dokonca ešte účinnejší ako mrkva.

Extrémne zdravé sú tiež zelené semená hrachu. Obsahujú veľké množstvo vitamínu C a karoténov, ktoré dokážu stimulovať obnovu slizníc a chrániť náš zrak.

Zo živočíšnej stravy jednoznačne odporúčame vajíčka, predovšetkým žĺtok, ktorý svojím zložením (aminokyseliny a síry) dokáže chrániť zrak pred vznikom šedého zákalu.

Nezabudnime ale ani na zdraviu prospešné morské ryby. Tieto ryby sú významným zdrojom mastnej kyseliny DHA, ktorá podporuje správnu stavbu bunkových membrán a vitamínu D, ktorý je nevyhnutný pri zabezpečení ochranného pigmentu oka.

A čo na záver? Náš jedálniček by mal byť naozaj pestrý a pokiaľ to je možné, aj maximálne čerstvý a vyvážený. Môžu tak z neho profitovať nielen naše oči, ale aj celý organizmus.

Posledné S, slnečnú ochranu, vám priblížime v ďalšom článku. Ak máte aj vy overené tipy a triky ako zvládnuť toto zimné obdobie, podeľte sa s nami!

Naši spokojní

klienti

  • Vladimír Dravecký

    Vladimír Dravecký

    Hokejový útočník, HC Košice

    Dnes, po troch mesiacoch od operácie, musím zhodnotiť, že je to úžasná zmena. Počas zápasu dokonale vidím na puk aj na bránu a viem, že na svoje oči sa môžem úplne spoľahnúť. Operácia mi pomohla aj v bežnom živote - pri šoférovaní v šere vidím na tabuliach aj skutočne malé písmenká.

    Richard Jenčík

    Richard Jenčík

    Hokejový útočník, HC Košice

    Richard si pre korekciu svojho zraku vybral laserové centrum chirurgie oka. Práve v Oftume je možné absolvovať najmodernejší očný laserový zákrok súčasnosti s názvom Z-lasik Crystal plus, ktorým sa korigujú optické chyby oka - napríklad krátkozrakosť, ďalekozrakosť či astigmatizmu

Referencie z nášho facebooku